Planowanie budżetu firmy

Jak zaplanować budżet firmy?

Każda firma powinna posiadać plan budżetowy, który reguluje jej wydatki i dochody. Prowadzenie biznesu bez takiego planu to jak podróżowanie bez mapy – trudno jest określić, dokąd zmierzamy i jak dotrzeć tam, gdzie chcemy. Z tego artykułu dowiesz się w czym pomoże Ci planowanie finansów oraz jak stworzyć prosty plan budżetowy dla swojej firmy.

Czym jest budżet firmy?

Budżet firmy to dokument, który szczegółowo określa przepływy finansowe w danej organizacji w określonym czasie. Oznacza to, że zawiera informacje, ile pieniędzy firma ma do wydania i na co je przeznaczy. Budżet jest więc narzędziem do planowania finansowego, które pomaga właścicielom firm i menedżerom lepiej zrozumieć, jakie są możliwości finansowe ich organizacji.

Czytaj dalej

Nowy limit przychodu dla emerytów i rencistów

Nieunikniony zapis pracowników do PPK

Z końcem lutego 2023 roku tracą ważność wszystkie dotychczasowe deklaracje rezygnacji z uczestnictwa w Pracowniczym Planie Kapitałowym (PPK). Oznacza to, że po czterech latach od startu programu oszczędzania na emeryturę w ramach PPK, zostanie przeprowadzony autozapis. Nowe przepisy mają na celu zwiększenie liczby uczestników programu emerytalnego.

Jeżeli pracownik po 1 marca nie złoży rezygnacji, pracodawca będzie pobierać 2 proc. z jego wynagrodzenia. Kwota ta zostanie powiększona przez pracodawcę o dodatkowe 1,5 proc. i trafi na indywidualne konto pracownika.

Czytaj dalej

Dobre księgowe

Dlaczego warto postawić na dobrą i doświadczoną księgowość?

Istnieje wiele powodów, dla których warto inwestować w profesjonalną księgowość zamiast rozliczać się samodzielnie. Głównym argumentem są przede wszystkim względy bezpieczeństwa. Prawidłowo realizowane usługi księgowe mogą zapobiec wielu problemom, takim jak nieprawidłowe rozliczenia podatkowe czy brak środków na pokrycie kosztów działalności. Współpraca z dobrym biurem rachunkowym to również minimalizowanie ryzyka prowadzenia własnej firmy oraz zapewnienie lepszej kontroli nad kosztami.

Czytaj dalej

Organizacja faktur i dokumentów w firmie

PORADA: Organizacja faktur – jak utrzymać porządek w dokumentach?

Bałagan w fakturach to duży problem, z którym boryka się niemal każda firma. Nieuregulowane faktury to nie tylko kłopoty z płynnością finansową, ale także ryzyko utraty wiarygodności wobec dostawców i partnerów biznesowych. Jak sobie z tym poradzić?

1. Ustal jasne reguły gromadzenia i przechowywania faktur

Faktury nie mogą leżeć byle gdzie – powinny być gromadzone w jednym, wyznaczonym miejscu. Warto stworzyć specjalną kartotekę lub folder, w którym będziemy przechowywać wszystkie te dokumenty. Jeśli drukujesz faktury w wersji papierowej, zadbaj o to, by za każdym razem umieszczane były w podpisanym segregatorze lub szufladzie. Dzięki temu łatwiej będzie Ci się po nich poruszać i szybciej je znajdziesz, kiedy akurat będą potrzebne.

Czytaj dalej

Błędy w zeznaniach rocznych PIT

Zeznania PIT. Najczęściej popełniane błędy w zeznaniach podatkowych

Deklaracje podatkowe co roku przyprawiają o ból głowy miliony Polaków. Część osób z błędnymi zeznaniami podatkowymi trafia na dywanik urzędu skarbowego. Sprawdź jakie błędy najczęściej popełniają podatnicy i unikaj ich w rozliczeniu PIT za kolejny rok!

Czytaj dalej

Split Payment - mechanizm podzielonej płatności

Split payment. Na czym polega mechanizm podzielonej płatności?

Mechanizm podzielonej płatności, znany również jako split payment, to system funkcjonujący w kilku krajach, takich jak Czechy, Włochy czy Turcja. Powodem wprowadzenia takiego rozwiązania była potrzeba uszczelnienia podatku VAT. Sprawdź na czym dokładnie polega split payment i jak go stosować w praktyce!

Czytaj dalej

Biała lista VAT

Biała lista VAT. Jak zgłosić rachunek bankowy?

Każdy podatnik dokonujący wpłaty na rachunek bankowy kontrahenta ma obowiązek sprawdzić, czy znajduje się on na nowym zestawieniu podatników, tzw. „białej liście”. W tym artykule wyjaśnimy, czym właściwie jest biała lista, kto jest zobowiązany do zgłoszenia na nią swojego rachunku i jakie są konsekwencje nieprzestrzegania tych przepisów.

Czytaj dalej

Praca zdalna z domu

Praca zdalna i hybrydowa w Kodeksie Pracy od 2023

Nowelizacja Kodeksu Pracy, związana z wprowadzeniem pojęcia pracy zdalnej zacznie obowiązywać od Nowego Roku. Obecne przepisy dotyczące pracy zdalnej zostały uregulowane tymczasowo podczas okresu pandemii COVID-19. Już wkrótce ma się to zmienić!

Wprowadzenie pracy zdalnej i hybrydowej

Pandemia COVID-19 zmusiła wiele firm do natychmiastowego wdrożenia systemu pracy zdalnej. Choć dla wielu było to rozwiązanie tymczasowe, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zapowiada, że zmiany w Kodeksie Pracy zostaną uregulowane na dłużej. – Dzisiaj na podstawie przepisów covidowych funkcjonuje to tak, że rzeczywiście to pracodawca zleca pracę zdalną. Natomiast w Kodeksie Pracy przede wszystkim wprowadzamy definicję pracy zdalnej, a więc może być to praca zdalna całkowicie poza miejscem pracy, ale może być też praca hybrydowa, bo czasem jest taka potrzeba – mówi Minister Marlena Maląg.

Czytaj dalej

Jak obliczyć emeryturę

Jak obliczyć swoją emeryturę?

Wiele osób planuje złote lata zbyt późno. Nawet jeśli dziś masz 30 lat i jesteś w pełni zdrowy, warto już teraz zainteresować się swoją przyszłością. Chcesz się dowiedzieć jak dziś wygląda sprawa Twojej emerytury? Czy wiesz jak obliczyć jej wysokość?

Czytaj dalej

Niezapłacona faktura - jak sobie radzić - poradnik

PORADNIK: Niezapłacona faktura – jak radzić sobie z opóźnionymi płatnościami?

Opóźnienia w opłacaniu faktur to niestety często spotykany problem. Z jednej strony mamy do czynienia z klientami, którzy próbują się wykręcić od płacenia lub są po prostu nieuczciwi. Z drugiej z firmami, które mają problemy ze spłatą zaciągniętych zobowiązań. Są również tacy, którzy po prostu zapomnieli o dopilnowaniu odpowiednich terminów. Jak sobie radzić z opóźnionymi płatnościami? Poniżej znajdziesz kilka porad, które pomogą Ci się z nimi solidnie uporać!

Czytaj dalej