JPK VAT – jak prawidłowo podpisać?
Od 1 stycznia 2018 roku każdy przedsiębiorca zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, ma obowiązek przesyłania struktury JPK_VAT. Opisujemy praktyczne informacje i wskazówki dotyczące prawidłowego podpisywania JPK_VAT.
Samodzielne podpisywanie JPK_VAT
Zgodnie ze obecnym stanem prawnych podatnik może zlecić wysyłkę JPK_VAT w swoich imieniu innemu podmiotowi (np. biuro rachunkowe) lub zrobić to samodzielnie.
Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na samodzielną wysyłkę, mają do wyboru dwie jedną z dwóch opcji:
- wykorzystanie bezpiecznego podpisu elektronicznego;
- użycie profilu zaufanego eGO (wcześniej ePUAP);
- inny podpis elektroniczny.
Inna metoda uwierzytelnienia
Zakup bezpiecznego podpisu elektronicznego w przypadku mikroprzedsiębiorcy może okazać się sporym wydatkiem, z kolei wysyłanie JPK_VAT z wykorzystaniem profilu zaufanego może sprawić wiele trudności. Kwestia ta wzbudzała wiele pytań i wątpliwości, przede wszystkim ze strony mikroprzedsiębiorców.
Pojawiające się w mediach informacje dotyczące trudnej wysyłki JPK odbiło się echem w Ministerstwie Finansów, czego efektem było rozporządzenia z dnia 19 stycznia 2018 roku umożliwiające podpis JPK_VAT stosując inny popis elektroniczny, zapewniający autentyczność danych.
Zestaw informacji, który zapewnia autentyczność danych:
- NIP lub PESEL;
- imię i nazwisko;
- datę urodzenia;
- wysokość przychodu uzyskanego w roku podatkowym za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania księgi, jeśli natomiast za ten rok nie została zostało złożone żadne z wymienionych zeznań lub obliczeń, należy wpisać wartość „0” (zero).
W rzeczy samej jest to taki sam zestaw danych, jakie obecnie wykorzystują jednoosobowi przedsiębiorcy, m.in. podczas wysyłki deklaracji VAT lub rocznych rozliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych.