Korekta faktury korygującej
W sytuacji gdy po wystawieniu faktury dokonujemy zmiany ceny z powodu zwrotu, rabatu lub wykryliśmy na niej błąd należy zaewidencjonować to zdarzenie poprzez wystawienie faktury korygującej. Co w sytuacji gdy dokonujemy kolejnej korekty tej samej transakcji?
Kiedy wystawiamy faktury korygujące
Faktury korygujące wystawia się w trzech zasadniczych sytuacjach:
- Zmiany ceny towaru / usługi na niższą lub wyższą.
- Udzielenie upustu.
- Zwrot towaru.
Ile można wystawić korekt do jednej transakcji?
Przepisy nie zawierają zapisów, które ograniczałyby możliwość wystawiania faktur do tej samej transakcji. W związku z tym możemy dokonywać wielokrotnych zmian do jednej faktury VAT.
Przepisy funkcjonujące dotychczas powodowały spory bałagan w dokumentacji księgowej i rozliczaniu podatku w przypadku dokonywania korekt, zwłaszcza wielokrotnych. Każdorazowo należało się cofnąć do okresu, w którym wystawiono pierwotną fakturę. Jeżeli transakcja była zawarta w zamkniętym roku podatkowym, należało dokonać korekty rozliczenia rocznego.
Jednak ostatnie zmiany w przepisach dały możliwość rozliczania faktur korygujących w okresie bieżącym jeżeli wynikły one z powodu udzielenia rabatu lub zwrotu towaru. Więcej o zmianach przepisów z rozliczaniem korekt przeczytacie we wcześniejsze publikacji:
Nowe przepisy od 2016 dotyczące korekty przychodów.
Korekta faktury korygującej – jak wystawić?
Fakturę korygującą każdorazowo wystawiamy wyłącznie do pierwotnej faktury, czyli tej która jako pierwsza dokumentowała sprzedaż towarów lub usług.
W związku z tym wystawiając „korektę korekty” odnosimy się do faktury pierwotnej, jednak uwzględniamy informacje o zmianach dokonanych przez dotychczasowe faktury korygujące wystawione do tej transakcji.
Poszukujesz rzetelnego biura rachunkowego, które kompleksowo obejmie pieczę nad finansami Twojej firmy? Zapraszamy do kontaktu z nami:
Strona Główna
Kontakt