Korekta faktury korygującej

W sytuacji gdy po wystawieniu faktury dokonujemy zmiany ceny z powodu zwrotu, rabatu lub wykryliśmy na niej błąd należy zaewidencjonować to zdarzenie poprzez wystawienie faktury korygującej. Co w sytuacji gdy dokonujemy kolejnej korekty tej samej transakcji?

Kiedy wystawiamy faktury korygujące

Faktury korygujące wystawia się w trzech zasadniczych sytuacjach:

  1. Zmiany ceny towaru / usługi na niższą lub wyższą.
  2. Udzielenie upustu.
  3. Zwrot towaru.

Ile można wystawić korekt do jednej transakcji?

Przepisy nie zawierają zapisów, które ograniczałyby możliwość wystawiania faktur do tej samej transakcji. W związku z tym możemy dokonywać wielokrotnych zmian do jednej faktury VAT.

Przepisy funkcjonujące dotychczas powodowały spory bałagan w dokumentacji księgowej i rozliczaniu podatku w przypadku dokonywania korekt, zwłaszcza wielokrotnych. Każdorazowo należało się cofnąć do okresu, w którym wystawiono pierwotną fakturę. Jeżeli transakcja była zawarta w zamkniętym roku podatkowym, należało dokonać korekty rozliczenia rocznego.

Jednak ostatnie zmiany w przepisach dały możliwość rozliczania faktur korygujących w okresie bieżącym jeżeli wynikły one z powodu udzielenia rabatu lub zwrotu towaru. Więcej o zmianach przepisów z rozliczaniem korekt przeczytacie we wcześniejsze publikacji:
Nowe przepisy od 2016 dotyczące korekty przychodów.

Korekta faktury korygującej – jak wystawić?

Fakturę korygującą każdorazowo wystawiamy wyłącznie do pierwotnej faktury, czyli tej która jako pierwsza dokumentowała sprzedaż towarów lub usług.

W związku z tym wystawiając „korektę korekty” odnosimy się do faktury pierwotnej, jednak uwzględniamy informacje o zmianach dokonanych przez dotychczasowe faktury korygujące wystawione do tej transakcji.

Poszukujesz rzetelnego biura rachunkowego, które kompleksowo obejmie pieczę nad finansami Twojej firmy? Zapraszamy do kontaktu z nami:
Strona Główna
Kontakt