Abonament RTV a koszt uzyskania przychodu

Każda osoba fizyczna czy też prawna posiadająca zarejestrowany odbiornik radiowy bądź/i telewizyjny jest zobowiązana do uiszczania opłaty w postaci abonamentu radiowo-telewizyjnego (RTV). Przedsiębiorcy wykorzystujący powyższe urządzenia w prowadzonej działalności gospodarczej również obciążani są tym zobowiązaniem, występują jednak sytuacje w których mogą oni zaliczyć opłaty RTV do kosztów uzyskania przychodu swojej firmy.

Kiedy abonament RTV jest kosztem uzyskania przychodu?

Opłata abonamentowa może być dla przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodów, w działalności przez nich prowadzonej. Opłacanie abonamentu w firmie, może pomniejszych dochód, który podlega opodatkowaniu. Jednakże to, czy taka opłata abonamentowa może zostać uznana za koszt prowadzonej działalności gospodarczej, ma związek z definicją kosztów.

Opłata taka może zaliczać się do kosztów uzyskania dochodów, w przypadku gdy wykorzystanie któregoś z odbiorników ma wpływ na uzyskiwane przychody. Przykłady zastosowania w praktyce:

  • w sklepach by umilić czas klientom dokonującym zakupy,
  • w poczekalniach np. u kosmetyczki, stomatologa etc.,
  • w kawiarniach, pubach i restauracjach.

Kiedy abonament RTV nie stanowi kosztów podatkowych?

Istotne jest aby wliczanie opłaty abonamentowej w koszty uzyskania przychodu nie budziło wątpliwości. Sytuacja tak mogłaby wystąpić u przedsiębiorców prowadzących np. warsztat samochodowy lub zakład produkcyjny.

Korzystanie z odbiorników w takich miejscach również wiąże się z obowiązkiem dokonywania opłat, lecz niestety nie mogą one zostać wliczone w koszty firmowe przedsiębiorstwa.