NIP nabywcy na paragonie fiskalnym – najważniejsze informacje

Kolejnym krokiem, mającym na celu uszczelnienie systemu podatkowego jest wprowadzenie obowiązku umieszczania numeru NIP nabywcy na paragonie, do którego wystawiana jest faktura VAT. Taka zmiana ma na celu ograniczenie nadużyć i zwiększenie wpływów do budżetu państwa. Za niedostosowanie się do nowych przepisów przewidziano sankcje.

Już od 1 września 2019 roku na paragonie fiskalnym, ewidencjonującym transakcję, do której będzie wystawiana faktura, powinien się znaleźć numer NIP nabywcy. Nowe przepisy nie ograniczą możliwości wystawiania faktur dla podmiotów gospodarczych, ale spowodują uregulowanie sposobu dokumentowania transakcji, które zostały wcześniej zewidencjonowane.

Czytaj więcej

Zerowy PIT dla młodych do 26 lat

Zerowy PIT – ulga dla osób do 26 lat

Od 1 sierpnia wchodzi w życie nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowych ze środków publicznych. Zgodnie ze zmianami wprowadzony zostanie zerowy PIT dla osób młodych, czyli do 26 roku życia.

Szacuje się, że z takiej ulgi może skorzystać nawet 2 mln młodych ludzi. Podobne regulacje obowiązują już w Czechach, Francji i Belgii. Jak będą wyglądać w naszym kraju?

Czytaj więcej

Kasy fiskalne online – najważniejsze informacje

Z dniem 1 maja 2019 roku nastąpiła istotna zmiana przepisów dotyczących kas rejestrujących. Obliguje ona przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą towarów lub usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej do wycofania z użycia tradycyjnych kas fiskalnych i zastąpienia ich kasą online. Zmiana taka nie obejmie wszystkich jednocześnie. Zastosowano tu długi okres przejściowy. Kto i kiedy będzie musiał wprowadzić kasy fiskalne online?

Początkowo zakładano, że kasy rejestrujące online będą musieli stosować wszyscy przedsiębiorcy już od stycznia 2018 roku. Ostatecznie termin ten został przesunięty na 1 maja 2019 roku, a zmiany – jak już wspomnieliśmy – będą wprowadzane stopniowo.

Czytaj więcej

Przejście z preferencyjnych składek na mały ZUS. Co trzeba zrobić?

Z początkiem bieżącego roku weszła w życie ważna i długo wyczekiwana przez wielu przedsiębiorców zmiana w przepisach. Najmniejsi przedsiębiorcy zyskali możliwość opłacania tzw. małego ZUS-u, czyli składek zależnych od przychodu. Oznacza to, że składki na ubezpieczenia społeczne będą dla nich niższe niż dla reszty przedsiębiorców. Aby skorzystać z ulgi, muszą spełniać określone w ustawie warunki i dokonać odpowiedniego zgłoszenia do dnia 8 stycznia. W niektórych przypadkach na mały ZUS można też przejść w późniejszym terminie.

O tym, czym dokładnie jest mały ZUS i jakie warunki należy spełnić, by skorzystać z tej ulgi, pisaliśmy już na naszym blogu w przeszłości – sprawdź w artykule pt.: „ZUS od przychodu – najważniejsza informacje„. W tym wpisie zajmiemy się konkretnym przypadkiem, a mianowicie zmianą składek preferencyjnych na zależne od przychodu.

Czytaj więcej

Zgłoszenie prowadzenia KPiR nie jest wymagane

Zgodnie z art. 24a ust. 3a-3c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przedsiębiorcy w ciągu 20 dni od założenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów mieli obowiązek złożenia pisemnego zawiadomienia o jej prowadzeniu. Obowiązek ten dotyczył podatników, którzy rozpoczynali prowadzenie działalności gospodarczej i wybrali taką formę opodatkowania albo podjęli decyzję o zmianie formy opodatkowania. Obowiązek taki został zniesiony wraz z początkiem 2018 roku.

Czytaj więcej

Prowadzisz firmę w domu? Sprawdź, jak odliczać związane z tym koszty

Wielu polskich przedsiębiorców prowadzi działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu. Stwarza to możliwość zaliczenia części kosztów związanych z użytkowaniem lokalu mieszalnego do kosztów uzyskania przychodu. Problem może stanowić tutaj brak jednoznacznych wytycznych, określających, co może zostać do tych kosztów zaliczone i w jaki sposób należy rozdzielić wydatki poniesione na cele prywatne od tych, które związane są z działalnością przedsiębiorcy.

Brak jednoznacznych wskazówek, wynikających z obowiązujących przepisów rodzi wiele problemów. Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w domu, w celu stosowania odliczeń wykorzystują różne metody rozdzielania wydatków prywatnych od firmowych. Niektóre z nich są przez organ skarbowy akceptowane, inne nie. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Czytaj więcej

Kolejne zmiany w VAT – nowy wykaz płatników

Już od września 2019 roku wejdą w życie kolejne obostrzenia ws. podatku VAT. Ich wprowadzenie ma na celu dalsze uszczelnienie systemu podatkowego i zminimalizowanie ryzyka udziału podatników w karuzelach VAT-owskich. Zmiana będzie polegać na zastąpieniu dwóch wykazów prowadzonych dotychczas przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej jednym wykazem i rozszerzenie go o podmioty zarejestrowane jako podatnicy VAT.

Na podstawie ustawy z 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw wprowadzona zostanie zmiana polegająca na zastąpieniu dwóch wykazów podatników prowadzonych obecnie na podstawie art. 96b ustawy, jednym wykazem, który będzie obejmował zawarte w nich informacje oraz informacje dotyczące statusu podatników VAT czynnych i zwolnionych z podatku VAT. Taki rejestr ma ułatwić przedsiębiorcom weryfikację informacji o kontrahentach.

Czytaj więcej

Środek trwały czy wyposażenie - jak księgować zakupy?

Środek trwały czy wyposażenie – jak księgować zakupy firmowe?

Działalność gospodarcza wiąże się z nałożeniem na przedsiębiorcę szeregu obowiązków, które wynikają z konieczności prowadzenia dokumentacji księgowej i podatkowej, co regulują określone przepisy. Tym, co stanowi dla wielu podatników niemały kłopot, zwłaszcza jeśli mówimy o początkujących przedsiębiorcach, jest prawidłowe klasyfikowanie dokonanych zakupów. Podstawą do ich właściwego zaksięgowania będzie określenie, czy stanowią dla przedsiębiorcy środek trwały, wyposażenie, czy może zwykły wydatek.

Konieczność księgowania majątku przedsiębiorstwa wymaga jego właściwego klasyfikowania i rozdzielania. W rozróżnieniu, z jakiego rodzaju wydatkiem mamy do czynienia, pomoże uściślenie, czym jest środek trwały, wyposażenie firmy i inny wydatek związanym z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Czytaj więcej

JPK_VDEK zamiast JPK VAT i deklaracji VAT

JPK_VDEK zamiast deklaracji VAT?

System podatkowy w Polsce nakłada na przedsiębiorcę wiele obowiązków. Jednym z nich jest konieczność składania deklaracji VAT-7 lub VAT-7K; drugim, o którym nie wolno zapominać, comiesięczna wysyłka do fiskusa plików JPK_VAT. Obecnie trwają prace nad wprowadzeniem nowej formy jednolitego pliku kontrolnego JPK_VDEK, który miałby zastąpić ww. dokumenty. Takie rozwiązanie uprości życie przedsiębiorców i zdejmie z ich barków część obowiązków podatkowych.

Obowiązek składania deklaracji VAT wynika z przepisów ustawy o VAT (art. 99 ust. 1 i 2), z kolei konieczność przekazywania do urzędu skarbowego jednolitego pliku kontrolnego w formie JPK_VAT jest konsekwencją zapisów Ordynacji podatkowej (art. 82 § 1b). Przekazywane w obu dokumentach informacje częściowo powielają się i niepotrzebnie generują więcej pracy oraz kosztów zarówno po stronie przedsiębiorców, jak i fiskusa.

Czytaj więcej

Test przedsiębiorcy – najważniejsze informacje, czy jest się czego obawiać?

Od pewnego czasu przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe firmy z obawą obserwują rozwój wypadków związanych z wprowadzeniem zapowiedzianego przed resort finansów testu przedsiębiorcy. Miałby to być nowy instrument w ręku fiskusa służący do wykrywania osób, które nadużywają samozatrudnienia, by znaleźć oszczędności i uniknąć płacenia wyższych podatków. Czy przedsiębiorcy mają się czego obawiać?

Czytaj więcej