Kolejne zmiany w VAT – nowy wykaz płatników

Już od września 2019 roku wejdą w życie kolejne obostrzenia ws. podatku VAT. Ich wprowadzenie ma na celu dalsze uszczelnienie systemu podatkowego i zminimalizowanie ryzyka udziału podatników w karuzelach VAT-owskich. Zmiana będzie polegać na zastąpieniu dwóch wykazów prowadzonych dotychczas przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej jednym wykazem i rozszerzenie go o podmioty zarejestrowane jako podatnicy VAT.

Na podstawie ustawy z 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw wprowadzona zostanie zmiana polegająca na zastąpieniu dwóch wykazów podatników prowadzonych obecnie na podstawie art. 96b ustawy, jednym wykazem, który będzie obejmował zawarte w nich informacje oraz informacje dotyczące statusu podatników VAT czynnych i zwolnionych z podatku VAT. Taki rejestr ma ułatwić przedsiębiorcom weryfikację informacji o kontrahentach.

Co znajdzie się w wykazie?

Nowy wykaz będzie dostępny na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Umożliwi sprawdzenie, czy dany podmiot jest zarejestrowany jako podatnik VAT. Co istotne, wykaz aktualizowany będzie na bieżąco, czyli raz na dobę każdego dnia roboczego.

W wykazie znajdą się informacje dotyczące zarejestrowanych podatników VAT obejmujące m.in.: nazwę firmy lub imię i nazwisko podatnika; numer, za pomocą którego podmiot został zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT (jeśli został przyznany); REGON; adres siedziby oraz  numery rachunków rozliczeniowych określonych w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo Bankowe albo imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej otwartych w związku z prowadzoną działalnością.

Konsekwencje dla podatników

Znowelizowano też przepisy ustawy o PIT. Zgodnie z nimi, jeśli podatnik na podstawie umowy zawartej z dostawcą towarów lub usługodawcą zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny dokona zapłaty należności na rachunek inny niż określony na dzień zlecenia przelewu w ww. wykazie, u podatnika w dniu zlecenia tego przelewu ustala się przychód w wysokości, w jakiej została dokonana płatność.

Środek trwały czy wyposażenie - jak księgować zakupy?

Środek trwały czy wyposażenie – jak księgować zakupy firmowe?

Działalność gospodarcza wiąże się z nałożeniem na przedsiębiorcę szeregu obowiązków, które wynikają z konieczności prowadzenia dokumentacji księgowej i podatkowej, co regulują określone przepisy. Tym, co stanowi dla wielu podatników niemały kłopot, zwłaszcza jeśli mówimy o początkujących przedsiębiorcach, jest prawidłowe klasyfikowanie dokonanych zakupów. Podstawą do ich właściwego zaksięgowania będzie określenie, czy stanowią dla przedsiębiorcy środek trwały, wyposażenie, czy może zwykły wydatek.

Konieczność księgowania majątku przedsiębiorstwa wymaga jego właściwego klasyfikowania i rozdzielania. W rozróżnieniu, z jakiego rodzaju wydatkiem mamy do czynienia, pomoże uściślenie, czym jest środek trwały, wyposażenie firmy i inny wydatek związanym z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Czytaj więcej

JPK_VDEK zamiast JPK VAT i deklaracji VAT

JPK_VDEK zamiast deklaracji VAT?

System podatkowy w Polsce nakłada na przedsiębiorcę wiele obowiązków. Jednym z nich jest konieczność składania deklaracji VAT-7 lub VAT-7K; drugim, o którym nie wolno zapominać, comiesięczna wysyłka do fiskusa plików JPK_VAT. Obecnie trwają prace nad wprowadzeniem nowej formy jednolitego pliku kontrolnego JPK_VDEK, który miałby zastąpić ww. dokumenty. Takie rozwiązanie uprości życie przedsiębiorców i zdejmie z ich barków część obowiązków podatkowych.

Obowiązek składania deklaracji VAT wynika z przepisów ustawy o VAT (art. 99 ust. 1 i 2), z kolei konieczność przekazywania do urzędu skarbowego jednolitego pliku kontrolnego w formie JPK_VAT jest konsekwencją zapisów Ordynacji podatkowej (art. 82 § 1b). Przekazywane w obu dokumentach informacje częściowo powielają się i niepotrzebnie generują więcej pracy oraz kosztów zarówno po stronie przedsiębiorców, jak i fiskusa.

Czytaj więcej

Test przedsiębiorcy – najważniejsze informacje, czy jest się czego obawiać?

Od pewnego czasu przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe firmy z obawą obserwują rozwój wypadków związanych z wprowadzeniem zapowiedzianego przed resort finansów testu przedsiębiorcy. Miałby to być nowy instrument w ręku fiskusa służący do wykrywania osób, które nadużywają samozatrudnienia, by znaleźć oszczędności i uniknąć płacenia wyższych podatków. Czy przedsiębiorcy mają się czego obawiać?

Czytaj więcej

Pakiet Przyjazne Prawo – do kogo jest skierowany?

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii wychodzi naprzeciw nowym przedsiębiorcom. Ułatwienie w prowadzeniu działalności gospodarczej polega na tym, że nie będzie kar za błędy popełniane w pierwszym roku prowadzonej działalności.

Prawo do popełnienia błędu jest częścią większego dokumentu – Pakiet Przyjazne Prawo – obejmującego aż 70 różnych ułatwień dla biznesu. Jednym z nich jest właśnie to, że przedsiębiorca nie będzie podlegał karze za naruszenie obowiązujących przepisów w ramach prowadzonej działalności. Udogodnienie będzie obowiązywało przez pierwszy rok prowadzenia firmy i obejmie przedsiębiorców wpisanych do CEIDG, a więc wyłącznie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. W tym okresie zamiast kar w stosunku do przedsiębiorców stosowane będzie pouczenie.

Czytaj więcej

Błędy w księgowości – kto ponosi odpowiedzialność?

Początkujący przedsiębiorca stoi przed koniecznością podjęcia wielu ważnych decyzji, które będą rzutować na sposób funkcjonowania jego firmy. Jedną z nich jest wybór właściwego biura rachunkowego, które zajmie się prowadzeniem księgowości przedsiębiorstwa. O ile niektórzy przedsiębiorcy prowadzący księgowość uproszczoną (Księga Przychodów i Rozchodów) podejmują się tego zadania samodzielnie, o tyle pełna księgowość jest już znacznie bardziej skomplikowana i wymaga pomocy specjalisty. W kontekście przedsiębiorstw, które zlecają prowadzenie księgowości na zewnątrz, powstaje więc pytanie, kto ponosi odpowiedzialność za błędy rachunkowe.

Należy jasno i wyraźnie zaznaczyć, że za postępowanie wbrew przepisom ustawy o rachunkowości i nieprowadzenie lub nierzetelne prowadzenie ksiąg rachunkowych przewidziane są konsekwencje prawne. Karą może być grzywna lub pozbawienie wolności do lat 2. Zdarza się też, że obie powyższe kary stosowane są łącznie.

Czytaj więcej

Wszystko o Split Payment – ogólnie i w szczegółach

Choć o podzielonej płatności – split payment – pisaliśmy już wcześniej, temat ten nadal rodzi wiele pytań. Nurtujące przedsiębiorców wątpliwości mogą powodować problemy natury praktycznej. Brak niedomówień i omówienie szczegółów dotyczących tej kwestii powinno usprawnić funkcjonowanie wielu przedsiębiorstw.

O podzielonej płatności wspominaliśmy już na blogu kilkakrotnie. Z artykułu Split Payment – podzielona płatność – co to jest? można dowiedzieć się, na czym polega podzielona płatność. W artykule Split payment – najważniejsze informacje temat rozstał rozszerzony, nadal jednak nie omówiono wielu związanych z nim szczegółów, z którymi na co dzień będą spotykać się przedsiębiorcy. Ponieważ obowiązkowe stosowanie podzielonej płatności w stosunku do wybranej grupy towarów ma wejść w życie już w drugiej połowie tego roku, zdecydowaliśmy się poruszyć ten temat raz jeszcze. Tym razem zastanowimy się, z czym będą musieli zmierzyć się przedsiębiorcy, dla których split payment już wkrótce będzie obligatoryjny.

Czytaj więcej

Zmiany w podatku VAT w 2019 roku

Z początkiem bieżącego roku weszły w życie zmiany w ustawie o VAT. Znowelizowane zostały niektóre istotne dla przedsiębiorców przepisy. Czego dotyczą? Stawki VAT zostały nadal utrzymane na tym samym poziomie, co w roku ubiegłym (8 i 23 proc.), zmieniły się jednak wskazania okoliczności, kiedy będzie można zastosować obniżenie tych stawek. Zmianie uległy również zasady stosowania ulgi za złe długi. O split payment większość przedsiębiorców pewnie już słyszała, ponieważ podzielona płatność została wprowadzona już w roku ubiegłym. Do tej pory jednak podatnicy VAT nie byli zobowiązani do jej przestrzegania. Zmianie ulegnie to dopiero w połowie bieżącego roku.

Rok 2019 upłynie pod znakiem kolejnych zmian w podatku od towarów i usług. Część z nich została już wprowadzona w roku ubiegłym, ale miała charakter dobrowolny (split payment). W roku 2019 jeszcze przez pół roku będzie można wybierać, czy będziemy się do niej stosować, czy też nie. Później przedsiębiorcy zostaną do niej zobligowani. Nie jest to jedyna zmiana w VAT, z którą warto się zapoznać już dziś. Co jeszcze ulega zmianie?

Czytaj więcej

Rozliczenia podatku PIT 2019

To prawdziwa rewolucja w prawie podatkowym i ogromne uproszczenie dla podatników. W październiku ubiegłego roku Sejm przyjął projekt ustawy uproszczającej rozliczenia PIT. Zgodnie z jej zapisami obowiązek wypełnienia deklaracji PIT ma zostać przeniesiony z podatników na fiskusa.

Zgodnie z wprowadzoną zmianą już w tym roku podatnicy nie muszą składać wniosku o rozliczenie PIT przez fiskusa, przesyłać wypełnionych deklaracji PIT przez Internet, ani składać ich osobiście w urzędzie. Fiskus sam wypełni za nas zeznania podatkowe i zrobi to niejako z urzędu, bez naszej ingerencji. Podatnik natomiast zachowa prawo do korekty takiego zeznania. Jak wygląda to w praktyce i kto może liczyć na wypełnienie deklaracji przez fiskusa?

Czytaj więcej

Rozpoczęcie działalności gospodarczej i rejestracja do VAT

Kwestią, która budzi wątpliwości u wielu przedsiębiorców, rozpoczynających działalność gospodarczą, jest to, czy muszą rejestrować się jako podatnicy VAT. Warto pamiętać, że w niektórych przypadkach możliwe jest w tym zakresie zwolnienie, w innych zachodzi obowiązek rejestracji. Przedsiębiorcy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT obligatoryjnie naliczają VAT od sprzedanych towarów i usług, jednocześnie jednak mogą go odliczyć od poniesionych przez firmę wydatków.
Czytaj więcej