Od lipca 2016 nowe uproszczone pełnomocnictwo

Wkrótce przedsiębiorcy otrzymają nowe możliwości związane z ustanawianiem pełnomocnictwa. Od początku lipca 2016 każda osoba prowadząca działalność gosp. będzie mogła ustanowić osobę będącą tzw. pełnomocnikiem ogólnym w kwestii związanych ze sprawami podatkowymi.

Pomimo, że w przypadku działalności jednoosobowych większość spraw załatwianych jest samodzielnie przez przedsiębiorcę, to jednak warto posiadać osobę upoważnioną w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych zdarzeń losowych (jak np. wypadek, pobyt w szpitalu).

Czytaj dalej

Obowiązkowe napoje dla pracowników latem

Dużymi krokami zbliżamy się do pory letniej, warto wspomnieć na temat obowiązków pracodawców względem pracowników w trakcie letnich upałów. Podobnie gdy w niektórych sytuacjach przynależą się pracownikom posiłki regeneracyjne, latem pracodawca powinien zapewnić napoje.

Czytaj dalej

Ryczałt czy skala podatkowa – jaką formę wybrać?

Ryczałt czy skala podatkowa, oto jest pytanie. Wybór formy opodatkowania to jedna z najważniejszych decyzji jakie musi podjąć przedsiębiorca, ponieważ wpływa na wysokość płaconego podatku. Należy się dobrze zastanowić przed wyborem, ponieważ zmiany można dokonać raz w roku – do 20 stycznia.

Czytaj dalej

Zmiany przepisów dotyczące Książki Przychodów i Rozchodów

Wraz z nowym rozporządzeniem, które weszło w poprzednim miesiącu pojawił się nowy wzór KPiR oraz kilka zmiana z nią związanych – miedzy innymi brak obowiązku jej drukowania.

Książka Przychodów i Rozchodów w nowej formie posiada dodatkową kolumnę. Jest to związane z pojawieniem możliwości korzystania z ulgi w związku z ponoszeniem kosztów na cele rozwojowo-badawcze. Zmiana wzoru w obecnym roku dla firm, które założyły już księgę nie jest obowiązkowe.

Spis z natury – koniec obowiązku sporządzania

Dodano również nowy przepis, który wymaga od przedsiębiorców sporządzenia spisu z natury na początku roku, jeżeli nie sporządzili go na koniec. Oznacza to, że trzeba dokonać tylko spisu na koniec roku (31 grudnia) i wpisać jego wartość do książki na dzień 1 stycznia.

W przypadku przedsiębiorców, którzy w trakcie roku stracili możliwość rozliczeń w formie ryczałtu lub karty podatkowe, muszą założyć Książkę Przychodów i Rozchodów oraz przygotować spis na pierwszy dzień jej prowadzenia.

Koniec obowiązku drukowania KPiR

Nowe rozporządzenie znosi również dotychczasowy obowiązek drukowania Książki Przychodów i Rozchodów. Dotychczas obowiązek wynikający z przepisów oblikował przedsiębiorce do drukowania książki do 20 dnia każdego miesiąca za poprzedni okres rozliczeniowy.

Obecnie wystarczające jest przechowywanie dokumentacji w formie elektronicznej na dowolnych informatycznych nośnikach (płyty CD, karty pamięci etc.).

Prowadzisz księgowość w formie Książki Przychodów i Rozchodów? Poszukujesz doświadczonego biura, które odciąży Cię od obowiązków księgowych? Skontaktuj się z nami!

Korekta faktury korygującej

W sytuacji gdy po wystawieniu faktury dokonujemy zmiany ceny z powodu zwrotu, rabatu lub wykryliśmy na niej błąd należy zaewidencjonować to zdarzenie poprzez wystawienie faktury korygującej. Co w sytuacji gdy dokonujemy kolejnej korekty tej samej transakcji?
Czytaj dalej

Obniżenie limitu płatności gotówkowych do 15 tyś. zł

Nowy rząd dokonuje intensywnych zmian w przepisach podatkowych oraz tych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Kolejnym celem stają się rozliczenia gotówkowe pomiędzy przedsiębiorcami. Obecny limit pozwalający na płatności gotówkowe do kwoty 15 tysięcy euro zostanie zmniejszony do 15 tyś. złotych.

Zmiany w przepisach oznaczają, że wszelkie transakcje rozliczeniowe o wartości powyżej 15000 PLN muszą zostać przeprowadzone bezgotówkowo z użyciem rachunku bankowego.

Jakie konsekwencje za nie przestrzeganie nowych zasad?

Przewidziano również konsekwencje dla przedsiębiorców, którzy nie będą przestrzegali znowelizowanych przepisów. Przedsiębiorca, który dokona rozliczenia transakcji o wartości przekraczającej nowy limit 15 tyś. złotych, nie będzie mógł wliczyć tego wydatku do kosztów związanych z prowadzoną działalnością.

Nowe przepisy zostały zaakceptowane w Sejmie. Ich wdrożenie planuje się od 1 stycznia 2017 roku.

Zwieszenia działalności w trakcie choroby

Niektórzy przedsiębiorcy decydują się na zawieszenia działalności gospodarczej w trakcie choroby aby zmniejszyć wysokość składek odprowadzanych do ZUS. Często w tej sytuacji występuje pytanie jaki wpływ będzie miał taki manewr na prawo do zasiłku.

Czytaj dalej

E-kontrole skarbowe i podatkowe od lipca 2016

Ministerstwo Finansów pracuje nad nowymi sposobami na poprawę ściągalności podatków. Jednym z nich na mają być tzw. e-kontrole podatkowe. Metoda ta będzie polegała na stworzeniu przez przedsiębiorstwo pliku w formie JPK (Jednolity Plik Kontrolny), który pozwoli na dokładną weryfikację kosztów. Kontrole skarbowe w tej formie mają zostać rozpoczęte już od 1 lipca tego roku.
Czytaj dalej

Przechowywanie dokumentów księgowych – przez jak długi czas?

Przepisy umożliwiają organom skarbowym i podatkowym na dokonywanie kontroli rozliczeń w okresie 5 lat od zakończenia roku podatkowego. Przez taki okres należy zatem przechowywać wszelką dokumentację księgową (faktury, rachunki, księgi podatkowe).

Czytaj dalej

Odsetki ustawowe i od zaległości podatkowych – nowe zasady 2016

Wraz z początkiem tego roku funkcjonują nowe przepisy odnośnie naliczania odsetek ustawowych, oraz za zaległości podatkowe. Niektóre zmiany są korzystne dla podatników, inne przeciwnie.

Czytaj dalej