Wraz z nowym rozporządzeniem, które weszło w poprzednim miesiącu pojawił się nowy wzór KPiR oraz kilka zmiana z nią związanych – miedzy innymi brak obowiązku jej drukowania.
Książka Przychodów i Rozchodów w nowej formie posiada dodatkową kolumnę. Jest to związane z pojawieniem możliwości korzystania z ulgi w związku z ponoszeniem kosztów na cele rozwojowo-badawcze. Zmiana wzoru w obecnym roku dla firm, które założyły już księgę nie jest obowiązkowe.
Spis z natury – koniec obowiązku sporządzania
Dodano również nowy przepis, który wymaga od przedsiębiorców sporządzenia spisu z natury na początku roku, jeżeli nie sporządzili go na koniec. Oznacza to, że trzeba dokonać tylko spisu na koniec roku (31 grudnia) i wpisać jego wartość do książki na dzień 1 stycznia.
W przypadku przedsiębiorców, którzy w trakcie roku stracili możliwość rozliczeń w formie ryczałtu lub karty podatkowe, muszą założyć Książkę Przychodów i Rozchodów oraz przygotować spis na pierwszy dzień jej prowadzenia.
Koniec obowiązku drukowania KPiR
Nowe rozporządzenie znosi również dotychczasowy obowiązek drukowania Książki Przychodów i Rozchodów. Dotychczas obowiązek wynikający z przepisów oblikował przedsiębiorce do drukowania książki do 20 dnia każdego miesiąca za poprzedni okres rozliczeniowy.
Obecnie wystarczające jest przechowywanie dokumentacji w formie elektronicznej na dowolnych informatycznych nośnikach (płyty CD, karty pamięci etc.).
Prowadzisz księgowość w formie Książki Przychodów i Rozchodów? Poszukujesz doświadczonego biura, które odciąży Cię od obowiązków księgowych? Skontaktuj się z nami!
Od lipca 2016 nowe uproszczone pełnomocnictwo
/w PoradyWkrótce przedsiębiorcy otrzymają nowe możliwości związane z ustanawianiem pełnomocnictwa. Od początku lipca 2016 każda osoba prowadząca działalność gosp. będzie mogła ustanowić osobę będącą tzw. pełnomocnikiem ogólnym w kwestii związanych ze sprawami podatkowymi.
Pomimo, że w przypadku działalności jednoosobowych większość spraw załatwianych jest samodzielnie przez przedsiębiorcę, to jednak warto posiadać osobę upoważnioną w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych zdarzeń losowych (jak np. wypadek, pobyt w szpitalu).
Czytaj dalej
Obowiązkowe napoje dla pracowników latem
/w PoradyDużymi krokami zbliżamy się do pory letniej, warto wspomnieć na temat obowiązków pracodawców względem pracowników w trakcie letnich upałów. Podobnie gdy w niektórych sytuacjach przynależą się pracownikom posiłki regeneracyjne, latem pracodawca powinien zapewnić napoje.
Czytaj dalej
Ryczałt czy skala podatkowa – jaką formę wybrać?
/w PoradyRyczałt czy skala podatkowa, oto jest pytanie. Wybór formy opodatkowania to jedna z najważniejszych decyzji jakie musi podjąć przedsiębiorca, ponieważ wpływa na wysokość płaconego podatku. Należy się dobrze zastanowić przed wyborem, ponieważ zmiany można dokonać raz w roku – do 20 stycznia.
Czytaj dalej
Zmiany przepisów dotyczące Książki Przychodów i Rozchodów
/w AktualnościWraz z nowym rozporządzeniem, które weszło w poprzednim miesiącu pojawił się nowy wzór KPiR oraz kilka zmiana z nią związanych – miedzy innymi brak obowiązku jej drukowania.
Książka Przychodów i Rozchodów w nowej formie posiada dodatkową kolumnę. Jest to związane z pojawieniem możliwości korzystania z ulgi w związku z ponoszeniem kosztów na cele rozwojowo-badawcze. Zmiana wzoru w obecnym roku dla firm, które założyły już księgę nie jest obowiązkowe.
Spis z natury – koniec obowiązku sporządzania
Dodano również nowy przepis, który wymaga od przedsiębiorców sporządzenia spisu z natury na początku roku, jeżeli nie sporządzili go na koniec. Oznacza to, że trzeba dokonać tylko spisu na koniec roku (31 grudnia) i wpisać jego wartość do książki na dzień 1 stycznia.
W przypadku przedsiębiorców, którzy w trakcie roku stracili możliwość rozliczeń w formie ryczałtu lub karty podatkowe, muszą założyć Książkę Przychodów i Rozchodów oraz przygotować spis na pierwszy dzień jej prowadzenia.
Koniec obowiązku drukowania KPiR
Nowe rozporządzenie znosi również dotychczasowy obowiązek drukowania Książki Przychodów i Rozchodów. Dotychczas obowiązek wynikający z przepisów oblikował przedsiębiorce do drukowania książki do 20 dnia każdego miesiąca za poprzedni okres rozliczeniowy.
Obecnie wystarczające jest przechowywanie dokumentacji w formie elektronicznej na dowolnych informatycznych nośnikach (płyty CD, karty pamięci etc.).
Prowadzisz księgowość w formie Książki Przychodów i Rozchodów? Poszukujesz doświadczonego biura, które odciąży Cię od obowiązków księgowych? Skontaktuj się z nami!
Korekta faktury korygującej
/w PoradyW sytuacji gdy po wystawieniu faktury dokonujemy zmiany ceny z powodu zwrotu, rabatu lub wykryliśmy na niej błąd należy zaewidencjonować to zdarzenie poprzez wystawienie faktury korygującej. Co w sytuacji gdy dokonujemy kolejnej korekty tej samej transakcji?
Czytaj dalej
Obniżenie limitu płatności gotówkowych do 15 tyś. zł
/w AktualnościNowy rząd dokonuje intensywnych zmian w przepisach podatkowych oraz tych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Kolejnym celem stają się rozliczenia gotówkowe pomiędzy przedsiębiorcami. Obecny limit pozwalający na płatności gotówkowe do kwoty 15 tysięcy euro zostanie zmniejszony do 15 tyś. złotych.
Zmiany w przepisach oznaczają, że wszelkie transakcje rozliczeniowe o wartości powyżej 15000 PLN muszą zostać przeprowadzone bezgotówkowo z użyciem rachunku bankowego.
Jakie konsekwencje za nie przestrzeganie nowych zasad?
Przewidziano również konsekwencje dla przedsiębiorców, którzy nie będą przestrzegali znowelizowanych przepisów. Przedsiębiorca, który dokona rozliczenia transakcji o wartości przekraczającej nowy limit 15 tyś. złotych, nie będzie mógł wliczyć tego wydatku do kosztów związanych z prowadzoną działalnością.
Nowe przepisy zostały zaakceptowane w Sejmie. Ich wdrożenie planuje się od 1 stycznia 2017 roku.
Zwieszenia działalności w trakcie choroby
/w PoradyNiektórzy przedsiębiorcy decydują się na zawieszenia działalności gospodarczej w trakcie choroby aby zmniejszyć wysokość składek odprowadzanych do ZUS. Często w tej sytuacji występuje pytanie jaki wpływ będzie miał taki manewr na prawo do zasiłku.
Czytaj dalej
E-kontrole skarbowe i podatkowe od lipca 2016
/w AktualnościMinisterstwo Finansów pracuje nad nowymi sposobami na poprawę ściągalności podatków. Jednym z nich na mają być tzw. e-kontrole podatkowe. Metoda ta będzie polegała na stworzeniu przez przedsiębiorstwo pliku w formie JPK (Jednolity Plik Kontrolny), który pozwoli na dokładną weryfikację kosztów. Kontrole skarbowe w tej formie mają zostać rozpoczęte już od 1 lipca tego roku.
Czytaj dalej
Przechowywanie dokumentów księgowych – przez jak długi czas?
/w PoradyPrzepisy umożliwiają organom skarbowym i podatkowym na dokonywanie kontroli rozliczeń w okresie 5 lat od zakończenia roku podatkowego. Przez taki okres należy zatem przechowywać wszelką dokumentację księgową (faktury, rachunki, księgi podatkowe).
Czytaj dalej
Odsetki ustawowe i od zaległości podatkowych – nowe zasady 2016
/w AktualnościWraz z początkiem tego roku funkcjonują nowe przepisy odnośnie naliczania odsetek ustawowych, oraz za zaległości podatkowe. Niektóre zmiany są korzystne dla podatników, inne przeciwnie.
Czytaj dalej