Prowadzenie firmy w mieszkaniu

Firma w domu / mieszkaniu. Czy to się opłaca?

Przy podejmowaniu decyzji o założeniu firmy w domowym gabinecie należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych czynników: prywatność, rozproszenie uwagi, możliwości pomieszczeń, dostępność sprzętu czy wreszcie perspektywę optymalizacji kosztów, wysokości podatków i ewentualnych odliczeń.

Mieszkanie jako siedziba firmy – czy to dobry pomysł?

Prowadzenie firmy w mieszkaniu może być świetnym sposobem na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Unikamy w ten sposób początkowych kosztów stałych takich jak najem lokalu czy dodatkowe koszty rachunków. Praca w domowym „zaciszu” niesie ze sobą sporo możliwości, ale też wiele zagrożeń. Z jednej strony mamy lepszy dostęp do przygotowywania posiłków i jesteśmy w stanie sporo zaoszczędzić nie wydając pieniędzy na catering. Czujemy się też bardziej swobodnie nie musząc się specjalnie przygotowywać ani dostosowywać do żadnego dress codu. Z drugiej zaś perspektywy, możemy być zbyt podatni na zajmowanie się innymi rzeczami, niż praca – praniem, sprzątaniem, wyprowadzaniem psa czy opieką nad dziećmi.

Podejmując się realizacji zadań biznesowych w domu powinniśmy więc stosować się do kilku podstawowych zasad. Z pewnością warto wyznaczyć sobie konkretne miejsce, które będzie służyło jako gabinet czy biuro. Pomoże to w zachowaniu pełnej koncentracji i unikaniu rozproszenia uwagi podczas pracy. Należy również rozważyć koszty prowadzenia działalności gospodarczej w domu. Warto wziąć pod uwagę finanse związane z dostępem do internetu czy większym zużyciem mediów. W każdym z przypadków dobrze by było przeanalizować, która opcja – praca z domu czy z wynajętego biura – będzie dla nas bardziej opłacalna.

Zmiana statusu domu/mieszkania

Rejestrując firmę w CEIDG musimy podać jej siedzibę, ale też tytuł prawny do lokalu, w którym będziemy wykonywać pracę. Może to być własność, najem lub użyczenie (jeśli firma ma być prowadzona np. w domu Twoich rodziców lub współmałżonka). Działalność można zarejestrować również w wynajmowanym mieszkaniu. Jeśli jednak nie jesteśmy właścicielami nieruchomości, należy uzyskać zgodę wynajmującego na prowadzenie firmy w jego lokalu.

Firma w domu a podatek od nieruchomości

Funkcjonowanie firmy w prywatnym budynku lub mieszkaniu wiąże się również bezpośrednio z dostosowaniem pomieszczeń do charakteru wykonywanej pracy. O ile zadania programisty nie będą wymagały dużych zmian w wyglądzie pokoju, o tyle już zawód kosmetyczki czy dentysty wymusza przebudowę kilku elementów, montaż specjalistycznego sprzętu lub dostosowanie do wymogów sanepidu czy BHP.

Warto również mieć na uwadze, że sposób, w jaki wykorzystujemy mieszkanie, może również wpłynąć na lokalny podatek od nieruchomości. Wysokość tego podatku zależy m.in. od tzw. funkcjonalnego przeznaczenia nieruchomości. Dlatego, jeżeli chcemy założyć w mieszkaniu firmę, warto sprawdzić, jak to wpłynie na nasze roczne zobowiązania podatkowe. Jeżeli pomieszczenie, którego używamy na prowadzenie działalności gospodarczej zostanie całkowicie wyłączone z prywatnego użytkowania, dla tej części prawdopodobnie zostanie ustalona wyższa stawka podatku.

Firma w domu a odliczenie kosztów eksploatacji i zużycia mediów

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przedsiębiorca ma prawo ująć koszty eksploatacyjne w kosztach podatkowych. Wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów jakimi są rachunki za energię czy dostęp do internetu mogą zostać odliczone. Warto jednak pamiętać, że koszty uznane będą za firmowe jedynie w części przeznaczonej na realizację działalności. Dla uniknięcia problemów związanych z kontrolą podatkową niekiedy warto zainstalować osobne liczniki. Szczególnie, gdy niektóre pomieszczenia zostały całkowicie wyodrębnione na cele firmowe. Jeśli wyodrębnienie nie miało miejsca, przedsiębiorca ma obowiązek samodzielnego ustalenia proporcji kosztów eksploatacji dla celów firmowych i prywatnych. Musi też oczywiście spełnić obowiązek dokumentacji wydatków na fakturach VAT.

Więcej informacji nt. prowadzenia firmy w mieszkaniu znajdziesz we wcześniejszej publikacji na naszym blogu:
https://abetaxes.pl/prowadzisz-firme-w-domu-sprawdz-jak-odliczac-zwiazane-z-tym-koszty/