Zmiana księgowego - biura rachunkowego - Kraków

Jak bezproblemowo zmienić biuro rachunkowe?

Czeka Cię zmiana biura rachunkowego? Przeczytaj koniecznie i dowiedz się, jak zrobić to szybko i bezboleśnie. Z nami możesz być spokojny o swoje finanse.

Kiedy warto zmienić biuro rachunkowe?

Zdarza się, że przyzwyczajamy się do naszych kontrahentów. Może korzystamy z naszego biura rachunkowego wyłącznie z przyzwyczajenia.

Nie zaczynamy zauważać, kiedy nasze biuro przestaje spełniać nasze oczekiwania.

Jakie sygnały mogą wskazywać, że pora na zmiany?

Może się zdarzyć, że nasz księgowy przestaje dotrzymywać terminów lub składa błędne deklaracje. Pomyłka może przytrafić się każdemu. Jeśli jednak mamy poczucie, że księgowi podchodzą nieprofesjonalnie do swoich zadań, to mamy prawo reagować. W końcu chodzi tu o nasze finanse. Pamiętajmy, że faktyczną odpowiedzialność przed organami skarbowymi ponosimy my sami, jako przedsiębiorcy.

Być może współpracujemy z naszym biurem rachunkowym wyłącznie z przyzwyczajenia. Przestajemy zważać na negatywne sygnały z zewnątrz, takie jak liczne korekty deklaracji.

Ważna jest również komunikacja. Jeżeli mamy poczucie, że nasz księgowy unika z nami kontaktu lub odpowiada w wymijający sposób, to może to być sygnał, że czas na zmiany.

Nasz księgowy ma być również naszym doradcą. To on ma specjalistyczną wiedzę, która pozwala mu prowadzić rachunkowość. Ważne jest, aby potrafił się nią dzielić w sposób jasny i przyjazny. Skończyły się czasy, gdy księgowy był niedostępnym milczkiem schowanym za stertą papierów. Obecnie oczekujemy od księgowych, że będą z nami rozmawiali i pomogą nam w podejmowaniu finansowych decyzji.

Na co zwracać uwagę przy wyborze nowego biura rachunkowego?

W pierwszej kolejności zwróćmy uwagę, czy biuro rachunkowe posiada odpowiednie ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Jako klienci mamy pełne prawo prosić o umowę, jaką zawarło biuro rachunkowe z ubezpieczycielem.

Zwróćmy też uwagę, czy nasz księgowy ma odpowiednie kwalifikacje i czy uaktualnia swoją wiedzę. Prawo finansowe zmienia się bardzo dynamicznie. Księgowi muszą nadążać za wszystkimi zmianami.

Dobrym sygnałem jest, jeżeli księgowi starają się o certyfikację swoich kompetencji. Przykładem wartościowej licencji jest Certyfikat wydawany przez Ministra Finansów. Jest to dowód na to, że pracownicy biura mają specjalistyczną wiedzę i potrafią stosować przepisy prawa finansowego.

Zwróćmy też uwagę, czy księgowy lubi to co robi. Jeżeli chętnie z nami rozmawia, to jest to dobry znak. Często zapominamy też o tym, w jaki sposób biuro prezentuje się na zewnątrz. Jak wygląda strona internetowa biura? Czy są na niej tylko puste frazesy? A może jest na niej coś więcej? Może znajdziemy na niej blog, na którym znajdziemy wiele cennych informacji? Wychwytujmy takie szczegóły.

Jak zmienić biuro rachunkowe w ZUS, CEIDG, US? Formalności.

Pierwszym krokiem jest wypowiedzenie umowy starego biura. Często w umowie zawarty jest okres wypowiedzenia. Musi on upłynąć, zanim całkowicie zakończymy współpracę.

Kolejnym krokiem jest odebranie dokumentacji od poprzedniego księgowego. Poniżej znajdziemy gotową listę pełnej dokumentacji, którą musimy odebrać:

  • wydruki z KPIR
  • rejestry VAT
  • ewidencję środków trwałych
  • deklarację VAT
  • deklarację ZUS
  • akta osobowe pracowników
  • faktury, rachunki kosztowe

Odbiór dokumentacji powinniśmy potwierdzić specjalnym protokołem. W oparciu o ten dokumenty, nowe biuro będzie mogło zapoznać się z sytuacją i specyfiką naszej firmy.

Zmianę biura rachunkowego trzeba zgłosić w formularzu CEIDG – 1. Możemy to zrobić w sposób tradycyjny w urzędzie gminy lub przez Internet. Chodzi o to, by wskazać aktualne miejsce przechowywania dokumentacji rachunkowej.

Pamiętajmy, że złożenie wniosku drogą internetową wymaga użycia podpisu elektronicznego. Jeżeli takiego nie posiadamy, to będziemy musieli złożyć wniosek w urzędzie.

Aktualizacja wniosku CEIDG -1 powinna wpłynąć na informacje w ZUSie. Nic nie musi być zatem zmieniane w Płatniku.

Czasem jednak, z powodu niedopatrzenia urzędników, informacja ta nie zostaje przesłana do ZUSu. W takiej sytuacji trzeba wypełnić druk ZUS ZFA. Jest to formularz zmiany danych płatnika składek – osoby fizycznej. Możemy wysłać go poprzez Płatnika lub pocztą na papierowym druku.

Urząd Skarbowy również powinien mieć aktualną informację o tym, gdzie znajdować się będą dokumenty naszej firmy. W tym celu powinniśmy się wybrać do właściwego urzędu skarbowego i o tym poinformować.


Księgowi, którzy mają bogatą wiedzę i doświadczenie chętnie pomogą nam w zawiłym świecie rachunkowości. Najlepiej, jeśli możemy niewielkim kosztem przetestować współpracę.
Biuro ABETAXES możesz przetestować za symboliczną złotówkę. Sprawdź, jak wiele możesz zyskać!

Jeśli nadal nie jesteś zdecydowany, to możesz śledzić nasz blog. Znajdziesz tam najświeższe informacje ze świata finansów. Są tam również artykuły, w których tłumaczone są skomplikowane zagadnienia rachunkowe. Wyjaśnione są w maksymalnie łatwy i przystępny sposób.

A to tylko mały wycinek tego, czego możesz dowiedzieć się w rozmowie z pracownikami naszego biura! Przyjdź i przekonaj się sam!

Czytaj więcej: