Jak się rozliczyć z zagranicznym klientem?

Ostatnio coraz bardziej popularnym zjawiskiem stało się funkcjonowanie małych przedsiębiorców na zagranicznych rynkach. Nic dziwnego, zwłaszcza zachodnie rynki dają możliwość uzyskania zysków na bardzo przyzwoitym poziomie.

Obecnie możemy dokonywać sprzedaży swoich towarów i usług zarówno zagranicznym przedsiębiorcom jak i klientom indywidualnym. Jednak rozliczanie klienta zagranicznego nieco się różni od „krajowego”. Warto się bliżej przyjrzeć, w jaki sposób rozliczyć i udokumentować tzw „eksport usług” dla klientów z zagranicy.

Jaki język i waluta na fakturze?

Ważne by faktura była zrozumiała dla obu stron transakcji. Istnieje możliwość wystawienia jej w języku ojczystym kontrahenta, jednak strony często umawiają się że faktura będzie po angielsku. Należy jednak pamiętać, że jeżeli zaś rozliczamy się na podstawie Książki Przychodów i Rozchodów musimy posiadać kopię dokumentu w języku polskim. W trakcie kontroli skarbowej urzędnik może żądać przedstawienia faktury w ojczystym języku.

Waluta w jakiej zostanie wystawiona faktura jest również kwestią umowną – śmiało można ją wystawić w np. euro. Należy jednak pamiętać że na potrzeby KPiR trzeba ją przeliczyć na złotówki.

PAMIĘTAJ
Jeżeli na fakturze znajduje się kwota VAT (w sytuacji gdy obowiązek jego rozliczenia leży po stronie sprzedawcy) zawsze zapisujemy ją w PLN bez względu na zastosowaną walutę.

Faktura dla zagranicznego klienta

Obowiązujące terminy

W trakcie wystawiania faktur dla klientów zagranicznych obowiązują nas takie same terminy jak w przypadku faktur dla odbiorców z naszego kraju. Faktura musi być wystawiona do 15 dnia następnego miesiąca, w którym usługa została zrealizowana lub dostarczono towar.

W zależności od ustaleń z klientem, możliwe jest także wystawienie faktury na 30 dni przed wykonaniem usługi, czy też sprzedażą towaru. Sporządzając deklarację VAT-7K należy uwzględnić fakturę w miesiącu, w którym wykonano usługę, lub dostarczono towar. Rozliczenie jej w miesiącu, w którym wystawiono dokument sprzedaży jest błędem.

Kiedy VAT na fakturze zagranicznej?

Jeżeli naszym zagranicznym klientem jest osoba fizyczna fakturę dokument sprzedaży rozlicza się tak samo jak w przypadku klienta w kraju. Konieczne jest wystawienie standardowej faktury, na której należy wskazać wartość netto wykonanej usługi, powiększoną o obowiązującą (w Polsce) kwotę podatku VAT.

Jeśli podmiotem który otrzymuje od nas fakturę jest przedsiębiorca, wówczas na fakturze musi znaleźć się kwota netto (bez wskazywania stawki i kwoty podatku VAT). W tej sytuacji obowiązuje tzw. mechanizm „odwrotnego obciążenia”. Oznacza, że podatek VAT w tym wypadku rozlicza nabywca. Na fakturze powinna znaleźć się adnotacja wskazująca ten fakt.

WAŻNE:
W przypadku sprzedaży usług elektronicznych dla osób fizycznych umieszczamy stawkę VAT obowiązującą w kraju nabywcy. Pobrany podatek rozliczamy również w kraju nabywcy. Aby ułatwić tą procedurę nie musimy jednak rejestrować się jako płatnik VAT w danym kraju. Możemy skorzystać z krajowego MOSS (Mini One Stop Shop), dzięki któremu rozliczony podatek zostanie za pośrednictwem Ministerstwa Finansów przekazany do właściwego kraju.