Kiedy można anulować fakturę VAT i jak to zrobić?

Zdarzają się sytuację, że w trakcie wystawiania i dostarczania faktur popełniane są błędy lub zachodzą inne problematyczne zdarzenia. W tej sytuacji możemy fakturę anulować bądź dokonać korekty. Istotnym jest aby postąpić właściwie i nie narazić się na konsekwencje.

Kiedy anulujemy fakturę?

Anulować fakturę można tylko w sytuacji gdy spełnione są dwa warunki. Nie doszło do sprzedaży towaru lub wykonania usługi (nie powstał obowiązek podatkowy) a faktura nie została przekazana klientowi. Tak więc jeżeli dokument trafił do obiegu nie można go już anulować, trzeba wystawić fakturę korygującą.

Przykładowo w sytuacji sprzedaży wysyłkowej gdy doszło do zwrotu towaru, lub uznania reklamacji zwrot pieniędzy dokumentuje się wystawiając fakturę korygującą.

Można anulować fakturę w sytuacji gdy nie została ona dostarczona klientowi. Jeżeli została wysłana z towarem, ale klient jej nie odebrał lub przesyłka wraz z fakturą uległa zniszczeniu w trakcie transportu – wtedy anulowanie faktury jest dopuszczalne.

Jak anulować fakturę?

Jeżeli zaraz po wydrukowaniu faktury zauważyliśmy błąd fakturę można zwyczajnie zniszczyć i wydrukować poprawioną nadając jej ten sam numer.

Inaczej sprawa wygląda gdy po tej fakturze wystawiliśmy następne dokumenty księgowe z kolejnymi numerami. W takiej sytuacji anulowaną fakturę trzeba przekreślić i opisać datą oraz powodem wykonania tej czynności, następnie zachować wraz z pozostałymi fakturami na wypadek kontroli.

Jeśli w deklaracji VAT ujęto już anulowany dokument potrzebne będzie wtedy sporządzenie korekty deklaracji podatkowej.