Podatek od reklamy – nowy pomysł na wsparcie służby zdrowia
W ostatnich dniach burzliwą dyskusję wywołał planowany przez rząd podatek od reklamy. Opublikowane założenia do projektu ustawy mówią o pozyskaniu w ten sposób dodatkowych przychodów dla Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków, a także o utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów.
Zgodnie z projektem ustawy zostanie wprowadzona składka z tytułu reklamy internetowej oraz reklamy konwencjonalnej. Opodatkowaniu mają podlegać media, a dokładniej usługodawcy świadczący na terenie naszego kraju usługi reklamy internetowej oraz konwencjonalnej.
Co wiemy o podatku?
Wprowadzenie nowej daniny uzasadnia się „długofalowymi konsekwencjami pojawienia się i rozprzestrzeniania się wirusa SARS CoV-2 oraz jego wpływem na zdrowie”. Pozyskane w wyniku wprowadzenia środki mają wesprzeć konkretne cele. I tak 50% z nich ma trafić do Narodowego Funduszu Zdrowia, 35% do Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów, a 15% do Narodowemu Funduszu Ochrony Zabytków.
Kto będzie płacił daninę?
Do odprowadzania składki z tytułu reklamy konwencjonalnej mają być zobligowani dostawcy usług medialnych, nadawcy, podmioty prowadzące kina, podmioty umieszczające reklamę na nośnikach zewnętrznych reklamy oraz wydawcy, którzy uzyskują na terytorium naszego kraju przychody z tytułu świadczenia usług
- nadawania reklamy w telewizji lub radiu, wyświetlania reklamy w kinie albo umieszczania reklamy na nośniku zewnętrznym reklamy w kwocie przekraczającej 1 mln zł;
- zamieszczania reklamy w prasie w kwocie przekraczającej 15 mln zł.
W przypadku reklamy konwencjonalnej wysokość składki ma zależeć od sposobu świadczenia usługi reklamy oraz rodzaju reklamowanych produktów.
Natomiast do odprowadzania daniny z tytułu reklamy internetowej zobligowani będą usługodawcy, którzy na terenie Polski świadczą usługi reklamy internetowej, jeżeli spełnią łącznie dwa warunki:
- przychody usługodawcy bądź skonsolidowane przychody grupy podmiotów, do której należy usługodawca, bez względu na miejsce ich osiągnięcia, przekroczą w roku obrotowym równowartość 750 mln euro;
- przychody usługodawcy bądź skonsolidowane przychody grupy podmiotów, do której należy usługodawca, z tytułu świadczenia na terenie naszego kraju usług reklamy internetowej przekroczą w roku obrotowym równowartość 5 mln euro.
W przypadku reklamy internetowej składka ma wynosić 5% podstawy wymiaru składki.